Bilişim Teknolojileri Dergisi Telekom Türkiye

SAP, S/4HANA’nın Güçlü İvmesi ile Büyümeye Devam Ediyor

Kurumsal uygulama ve yazılım alanında dünya lideri SAP, 2017’nin üçüncü çeyreğine dair finansal sonuçlarını açıkladı.    

  • SAP, Dijital Çekirdek olarak adlandırdığı ana faaliyet alanında, 6900’den fazla S/4HANA müşterisiyle tırmanışa geçerek geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla yaklaşık %70 büyüdü.
  • Ciddi düzeydeki kur dalgalanmalarına rağmen şirket, güçlü işletme performansını sürdürdü. IFRS yazılım gelirleri stabil kalırken IFRS dışı yazılım gelirleri sabit kurda % 3 yükseldi.
  • IFRS bulut abonelikleri ve destek gelirleri %22 arttı. (IFRS dışı bulut abonelikleri ve destek gelirleri ise sabit kurda %27 arttı.)
  • Hisse başı kazanç (IFRS) %35 arttı, IFRS dışı artış ise %10 olarak gerçekleşti.
  • 2017 sonuna kadar 500 milyon Euro hisse geri alımı hedefi korundu. Bu doğrultuda 3. çeyrekte 288 milyon Euro değerinde hisse geri alımı gerçekleşti.

SAP’nin hedefleri doğrultusunda büyümeye devam ettiğini söyleyen SAP CEO’su Bill McDermott, üçüncü çeyrek sonuçlarına ilişkin şöyle konuştu; “SAP, tüm dünyada verilerin kayıt altına alındığı bir sistem iken zamanla evrilerek dijital devrim için bir platform haline geldi. SAP S/4HANA’nın öncülüğünde, bu güne kadar gerçekleştirilmiş en zengin veri mimarisi üzerinde akıllı kurumsal uygulamalar sunuyoruz. İşimizin her noktasında büyümeyi görüyoruz, bu nedenle de 2017’nin tamamına yönelik öngörümüzü bir kez daha yükseltiyoruz.”

Performans, portföy ve sundukları ürünlerle orta vadeli büyüme hedeflerine ulaşacaklarını belirten SAP CFO’su (SAP Finans Başkanı) Luka Mucic ise şu değerlendirmede bulundu; “Yazılım gelirlerinde mükemmel sonuçlar almaya devam etmekten ve IFRS dışı hisse başı kazancımızın bir kez daha çift haneye yükselmesinden büyük mutluluk duyuyorum. Artık yılın tamamı için de güçlü bir IFRS dışı hisse başı kazanç performansı bekliyoruz. Performansımız, ürün portföyümüz ve üzerinde çalıştığımız projelerimiz sayesinde, orta vadeli hedeflerimize ulaşacağımızdan da eminim.”

2017 Üçüncü Çeyrek Finansal Verileri

SAP’nin bulut gelirlerindeki hızlı büyümesi 2017’nin üçüncü çeyreğinde de devam etti. Yeni bulut abonelikleri[1] %14 artarak (sabit kurda %19) 302 milyon Euro’ya ulaştı. IFRS bulut abonelikleri ve destek gelirleri geçen senenin aynı dönemine göre %22 artarak 937 milyon Euro, IFRS dışı bulut abonelikleri ve destek gelirleri de geçen senenin aynı dönemine göre %22 artışla (sabit kurda %27) 938 milyon Euro olarak gerçekleşti. IFRS ve IFRS dışı yazılım gelirleri, bir yıl önceki aynı döneme kıyasla sabit kalarak 1,03 milyar Euro oldu (sabit kurda %3 artış). Yeni bulut ve yazılım lisans kontrat satışları[2] üçüncü çeyrekte 2016’nın aynı dönemine göre %15 arttı. IFRS ve IFRS dışı bulut ve yazılım gelirleri %5 oranında bir artışla (sabit kurda %8) 4,66 milyar Euro oldu. SAP’nin “öngörülebilir gelirleri”, örneğin bulut aboneliklerinin ve destek gelirlerinin toplamı ve yazılım destek gelirleri, toplam gelirin %65’ine ulaştı, geçtiğimiz yılın aynı dönemine kıyasla %1 arttı.

2017’nin üçüncü çeyreğinde IFRS faaliyet kârı %19 artışla 1,3 milyar Euro oldu. IFRS dışı faaliyet kârı sabit kalarak 1,64 milyar Euro olarak gerçekleşti (sabit kurda %4 arttı.). Hisse başı IFRS kazanç %35 artışla 0,82 Euro oldu. IFRS dışı hisse başı kazanç ise %10 artarak 1,01 Euro oldu.

2017’nin ilk dokuz ayındaki işletme nakit akışı geçen yılın aynı dönemine oranla %14 artarak 4,13 milyar Euro olarak gerçekleşti. Serbest nakit akışı da yıldan yıla %7 artarak 3,16 milyar Euro oldu. Üçüncü çeyrek sonunda, net borç miktarı 1,71 milyar Euro seviyesinde gerçekleşti, böylece bir önceki yılın aynı dönemine oranla 2 milyar Euro tutarında iyileşme kaydedildi. SAP’nin güçlü büyümesi ve nakit yaratımı, hisse değerini artırmaya yönelik sermaye dağılımında önemli bir esneklik sağlıyor. Şirketin ikinci çeyrekte yaptığı açıklamaya paralel olarak SAP, 2017’de 500 milyon Euro değerinde hisse geri alımı hedefini koruyor. Üçüncü çeyrek sonu itibarıyla, şirket 288 milyon Euro değerinde hisse geri alımı gerçekleştirdi.

SAP S/4HANA

SAP müşterileri, S/4HANA ile IT (Bilişim Teknolojileri) ortamlarını büyük ölçüde sadeleştirerek işlerini gerçek zamanlı yönetebiliyor; ister bulutta ister yerleşik olarak dijital ekonomiye uygun yeni iş modelleri geliştirebiliyorlar. SAP’nin S/4HANA müşterilerinin sayısı 6900’ü aştı ve bir önceki yılın aynı dönemine oranla %70 artış gösterdi. Şirket üçüncü çeyrekte yaklaşık 600 adet SAP S/4HANA müşterisi kazandı ve bunların yaklaşık %40’ı yeni SAP müşterileri oldu. SAP S/4HANA, Shell ve China International Marine Containers’ın da aralarında olduğu en ileri görüşlü ve yenilikçi global şirketler tarafından tercih edilmeye devam ediyor. 

SAP Leonardo

SAP Leonardo; SAP’nin derin süreç ve endüstri uzmanlığını, gelişmiş tasarım odaklı düşünme (design thinking) metodolojisini ve Nesnelerin İnterneti (IoT), Büyük Veri, Öğrenen Algoritmalar (Machine

Learning), Analitikler ve Blockchain gibi yeni nesil yazılım yeteneklerini bir araya getiriyor. SAP Leonardo, tüm bu çığır açan yetenekleri uyumlu bir şekilde bir araya getirerek , yepyeni çalışma biçimleri ve iş modelleri yaratıyor. Pek çok diğer şirketle birlikte Hanon Systems (Kore) ve Citco Technology Management (ABD) de işlerini yeniden tanımlamak ve akıllı işletmelere dönüşebilmek için üçüncü çeyrekte SAP Leonardo çözümlerini kullanmaya başladı.

İnsan Kaynakları Yönetimi

SAP, SuccessFactors ve Fieldglass ile, sürekli ve belirli süreli çalışanlar için 84 ülkede ve 42 dilde yerelleştirilmiş toplam iş gücü yönetimi sunuyor. SAP’nin İnsan Kaynakları Yönetimi çözümlerinin çekirdeğini oluşturan SAP SuccessFactors Çalışan Merkezi’nin müşteri sayısı üçüncü çeyrek sonu itibarıyla 2000’i aştı. SAP SuccessFactors, Forrester Research Inc.’nin “The Forrester Wave™: SaaS Human Resource Management Systems, Q3 2017” İnsan kaynakları Yönetim Sistemleri listesinde lider olarak tanımlandı. İspanyol Futbol Ligi La Liga ve Kolombiya’nın en büyük ticari bankası Bancolombia, bütünleşik ve yüksek kalitede çalışan deneyimi sunmak amacıyla üçüncü çeyrekte SAP’nin iş gücü yönetimi çözümlerini tercih etti.

Satış, Pazarlama ve E-ticaret

SAP’nin yeni nesil Satış, Pazarlama ve E-ticaret çözümleri, şirketlerin pazarlamadan satışa ve servise kadar her noktada müşteri yönetimi süreçlerini kusursuz ve gerçek zamanlı olarak yürütebilmelerini sağlıyor. Şirketler, satış kanalları ister sosyal ağlar isterse perakende ya da e-ticaret olsun, müşterilerini bütünsel bir bakış açısı ile tek noktadan takip edebiliyorlar. SAP’nin Satış, Pazarlama ve E-ticaret (CEC) çözümleri perakendeden, telekomünikasyona, finansal hizmetlerden, üretim ve kamuya kadar pek çok farklı sektörde hem B2C hem de B2B alanlarında hizmet veriyor. SAP’nin CEC çözümleri, yeni bulut abonelikleri ve yazılım gelirlerinde bir kez daha güçlü bir çift haneli büyüme elde etti. Eylül ayında SAP, Gigya’yı satın aldığını açıkladı. Böylece SAP’nin CEC çözümleri daha da gelişerek şirketlerin müşteri profillerini, tercihlerini, sisteme katılım ve onay ayarlarını daha iyi yönetmesini sağlayacak ve müşteriler verileri üzerinde her daim kontrol sahibi olacak.

İş Ağları

SAP’nin iş ağı çözümlerinin her biri kapsamlı, açık ve global bir platform sunarak müşteriler, tedarikçiler, iş ortakları ve yazılım geliştiricilerden oluşan geniş bir ekosistemi birbirine bağlıyor ve sürekli gelişen içerik ve inovasyona imkân tanıyor. 180’den fazla ülkede yaklaşık 3 milyon şirket, Ariba İş Ağı üzerinde iş birliği yaparak, yıllık 1 trilyon ABD doları tutarında ürün ve servis ticareti yapıyor. Yaklaşık 50 milyon son kullanıcı Concur ile seyahat ve masraf işlemlerini kolayca gerçekleştiriyor. SAP Fieldglass müşterileri, 180’in üzerinde ülkede 3,9 milyondan fazla esnek zamanlı çalışanın işlemlerini yönetiyor. SAP Business Network segmentinde toplam gelir, 2017’nin üçüncü çeyreğinde %19 artışla 578 milyon Euro’ya ulaştı.

2017’nin Üçüncü Çeyreğinde Bölgesel Gelir Performansı

SAP, EMEA (Avrupa, Ortadoğu ve Afrika) bölgesinde güçlü bir performans sergileyerek bulut ve yazılım gelirleri %8,(IFRS), IFRS dışı bulut ve yazılım gelirlerini ise sabit kurda %9 artırdı. Bulut abonelikleri ve destek gelirleri %42 (IFRS), ve IFRS dışı bulut abonelikleri ve destek gelirleri ise sabit kurda %46 artarken, özellikle Almanya ve İspanya’da bu çeyrekte güçlü bir büyüme kaydedildi. SAP ayrıca Almanya, Rusya ve MENA bölgesinde (Ortadoğu ve Kuzey Afrika) çift haneli yazılım geliri artışı yakaladı.

Şirket, ABD ve Meksika’da yıkıcı etki yaratan doğal afetlere rağmen, Amerika kıtasındaki sağlam büyümesini sürdürdü. Bölgede bulut ve yazılım gelirleri %2 arttı (IFRS), IFRS dışı bulut ve yazılım gelirleri ise sabit kurda %7 artış gösterdi. Bulut abonelikleri ve destek gelirleri %13 yükseldi (IFRS) ve IFRS dışı bulut abonelikleri ve destek gelirleri sabit kurda %19 arttı. Bulut abonelikleri ve destek gelirlerinde Brezilya ön plana çıkarken, ABD yazılım gelirleri açısından güçlü bir çeyrek geçirdi.

SAP, Asya Pasifik ve Japonya bölgesinde de hem bulut ve yazılım gelirlerinde hem de bulut abonelikleri ve destek gelirlerinde güçlü bir performans sergiledi. Bulut ve yazılım gelirleri %2 arttı(IFRS), IFRS dışı bulut ve yazılım gelirleri ise sabit kurda %9 arttı. Bulut abonelikleri ve destek gelirleri %30 (IFRS) ve IFRS dışı bulut abonelikleri ve destek gelirleri sabit kurda %37 artış gösterdi. Japonya ve Avustralya’da bulut abonelikleri ve destek gelirleri çok güçlü bir şekilde büyüdü. Yazılım gelirlerinde de Avustralya üç haneli, Çin ise çift haneli büyüme kaydetti.

2017 Öngörüleri

SAP, 2017 yılının tamamına ilişkin öngörülerini yükseltiyor:

  • SAP, bulut iş kolunda kaydettiği güçlü ivmeye dayanarak, 2017 sonunda IFRS dışı bulut abonelikleri ve destek gelirlerinin sabit kurda 3,8-4,0 milyar Euro aralığında olacağı öngörüsünü koruyor (2016: 2,99 milyar Euro).
  • SAP S/4HANA ve Dijital İş Platformu’nun (Digital Business Platform) gittikçe daha çok benimsenmesiyle şirket, 2017 yılı IFRS dışı bulut ve yazılım gelirlerinin sabit kurda %7 ila %8,5 aralığında artmasını bekliyor (2016: 18,43 milyar Euro). Önceki çeyrekte belirlenen alt sınır %6,5’ti.
  • SAP 2017 IFRS dışı toplam gelirlerinin sabit kurda 23,4-23,8 milyar Euro aralığında olmasını bekliyor (2016: 22,07 milyar Euro). Önceki öngörü, sabit kurda 23,3-23,7 milyar Euro’ydu.
  • Şirket, 2017 IFRS dışı faaliyet kârının sabit kurda 6,85 – 7.0 milyar Euro aralığında olmasını bekliyor (2016: 6,63 milyar). Önceki çeyrekte belirlenen alt sınır 6,8 milyar Euro’ydu.

Şirketin 2017’ye ilişkin öngörülerinin sabit kur üzerinden hesaplanmasına karşın, fiili kurda rapor edilen rakamların döviz kuru dalgalanmalarından etkilenmesi bekleniyor. Döviz kurları, yılın geri kalanı boyunca Eylül 2017 ortalama seviyesinde kalırsa, IFRS dışı bulut ve yazılım gelirlerinde ve IFRS dışı faaliyet kârı büyüme oranlarında dördüncü çeyrekte yüzde -5 ile -8 aralığında bir kur direnci bekleniyor. (2017’nin tamamı için yüzde -1 ile -3 aralığında)

Şirket, 2017 yılının tamamı için fiili ödenen vergi oranının (IFRS ve IFRS dışı) önceden açıklanan öngörülerin altında olmasını bekliyor. Önceki öngörü, fiili ödenen vergi oranının (IFRS) %26 ile %27 arasında (2016: %25,3), IFRS dışı fiili vergi oranının ise %27 ile %28 arasında olmasıydı (2016: %26,8).

Önceki öngörüden daha düşük oranların çıkması büyük ölçüde, son çeyrekte gerçekleşecek grup içinde fikri mülkiyet haklarının devredilmesi ile ilişkili tek seferlik vergi indiriminden kaynaklanıyor. Bu hesaplamanın netleşmesiyle, şirket fiili ödenen vergi oranı öngörüsünü güncelleyecektir.

 

[1] Yeni bulut abonelikleri, bulut abonelikleri ve destek gelirleri olarak sınıflandırılması beklenen ve belirli bir dönemde yeni müşteri satın almalarından ve mevcut müşterilerin ek satın almalarından kaynaklanan sipariş girişlerinden oluşmaktadır. Mevcut sözleşmelerin yenilenmesine ilişkin siparişler dahil değildir. Sipariş tutarının taahhüt edilmiş olması gerekmektedir. Bu nedenle, kullanım başına ödeme yapılan ve minimum tüketim taahhüdü verilmeyen iş ağı işlem ücretleri bu tutara yansıtılmamaktadır (örn. SAP Ariba ve SAP Fieldglass işlem bazlı ücretleri). Dahil edilen tutarlar genellikle yıllık olarak hesaplanmaktadır (yıllık sözleşme değeri ACV).
[2] Yeni bulut ve yazılım lisans siparişleri girişi, yeni bulut sipariş girişlerinden ve yazılım lisans sipariş girişlerinden oluşmaktadır. Yeni bulut sipariş girişlerinin ölçüm sistemi, yukarıda açıklanan yeni bulut sipariş ölçüm sistemi ile benzer olmakla birlikte, tek bir fark vardır: Yeni bulut sipariş girişlerinde, siparişlerin toplam sözleşme değeri (TCV) ele alınırken, yeni bulut aboneliği ölçümünde siparişin yıllık esasa indirgenmiş sözleşme değeri (ACV) ele alınmaktadır. Yazılım lisans siparişlerinin girişi ise, yazılım lisans geliri olarak sınıflandırılması beklenen ve belirli bir dönemde alınan siparişlerin tamamının toplamıdır. Yazılım lisanslarıyla birlikte satılan destek hizmetleri, yazılım lisans sipariş girişleri ölçüm sistemine dahil değildir.