Bilişim Teknolojileri Dergisi Telekom Türkiye

Sadi Abalı, Radore Genel Müdürü “Avrupa’nın en büyük veri merkezlerinden biriyiz”

“Veri merkezi hizmetleri ve çözümleri ile ilgili en güncel bilgilere, veri merkezindeki işin uzmanı sahiptir. Veri merkezlerinin dört temel bileşeni, enerji, internet, iklimlendirme ve fiziksel güvenliktir. Bunların haftanın 7 günü 24 saat süreyle sorunsuz çalışması, veri merkezinin profesyonelliğini gösterir.”

Veri merkezlerine yönelik ihtiyacın ve farkındalığın ulaştığı noktayı ve bu ihtiyacın geleceğini nasıl değerlendiriyorsunuz?

Veri merkezlerine yönelik ihtiyaç, bireysel ve kurumsal internet kullanımının her geçen gün daha da artmasıyla birlikte ciddi boyutlara ulaştı. Alışverişten oyunlara, mobil cihazlardan şirketlerin neredeyse tüm iş süreçlerini dijital dünyaya taşımasına kadar bilgi alışverişinin hızı durmaksızın artıyor. Dolayısıyla veri merkezi hizmetlerindeki büyüme, birçok sektöre oranla daha hızlı. Uluslararası Pazar araştırma şirketi IDC (International Data Corporation)  istatistiklerine göre 2020’de ulaşılacak veri miktarı, 2009’un 44 katı olacak. Bu da verinin saklanmasının, güvenliğinin ve erişilebilirliğinin ne kadar önemli olduğunu gözler önüne seriyor.

Veri merkezleri, hızla artan veri kullanımı ve saklama ihtiyacını karşılayacak yeterlilikte yapılar olduğundan, kurumların sağlıklı bir BTaltyapısı kurgulaması, en önemli unsurların başında geliyor.  Radore olarak, güvenliği yaptığımız işin merkezine koyup şehrin göbeğinde, fiber ve metro ethernet ağ altyapısına doğrudan erişim sağlayarak müşterilerimize yüzde 99,99 uptime garantisi ile hizmet veriyoruz.

Kurumlar veri merkezi ihtiyacını, bu yapıda yararlanması gereken uygulamaları ve edinmesi gereken hizmetleri nasıl belirlemeli?

BT altyapı ihtiyacının belirlenmesinde öncelikle kurumların kendi bünyelerindeki BT departmanları yol gösterici konumda bulunuyor. Veri merkezi hizmetleri ve sunulan çözümler hakkında en güncel bilgiler, veri merkezindeki işin uzmanlarından alınmalı.

“DDoS koruma hizmetimiz ile sunucu erişiminde kesinti yaşanmasını engelliyoruz. Böylece şirketler hem gelir hem de itibar kaybetme riskinden korunuyor.”

Veri merkezinin sürekliliği ve güvenliği önemli

Veri merkezleri, işletmelere ait kritik bilgilerin yönetildiği, depolama ve yedekleme ünitelerinin barındırıldığı, uygulama ve sistem sunucuları ile ağ katmanlarını barındıran özel tasarlanmış alanlardır. Veri merkezlerinin dört temel bileşeni ise enerji, internet, iklimlendirme ve fiziksel güvenliktir. Bu temel bileşenlerin sorunsuz olarak haftanın 7 günü 24 saat süreyle çalışması, veri merkezinin profesyonelliğini gösterir. Özellikle enerji ve internet bileşenlerinin yedekli bir yapıda kurgulanması, veri merkezinin erişilebilirliği ve kesintisizliği konusunda hayati önem taşıyor. Ayrıca veri merkezlerinin iklimlendirme altyapısının, veri merkezi yeterliliğini onaylayan sertifikalara uygun bir yapıda kurgulanması gerekiyor. 13 yıllık bir şirket olarak hem TIER II hem TIER III standartlarında hizmet verebilen veri merkezimiz sayesinde müşterilerimizin ihtiyaçları doğrultusunda çözüm ve hizmetler sunuyoruz.

Veri merkezlerinin en önemli konularının başında gelen güvenlik endişelerine karşı sunduklarınız ve güvenlik teknolojinizden bahseder misiniz?

Radore olarak, ürün ve servislerimizle sunucuların güvenliğini sağlarken aynı zamanda performans sorunlarını da ortadan kaldırıyoruz. Şirketler, Radore’de bulunan cloud veya fiziksel tüm sunucularını, Radore güvenlik uygulamaları ile pratik ve hızlı bir şekilde koruma altına alabiliyor. Ayrıca işletmeler, tamamen yedekli ve paylaşımlı donanımlar üzerinden verilen servislere, ilk yatırım ve kurulum maliyeti olmadan sahip olabiliyor.

Ağ sistemlerini internet ortamından gelebilecek tehditlerden korumak için tasarlanan firewall sistemimiz, işletmelerin ağ üzerindeki trafiğini düzenleyerek kontrol altında tutuyor. Bu sayede izin verilenler haricindeki tüm erişimleri kısıtlayarak sistemin güvenliğini sağlıyoruz. Firewall ile şirketlerin iş süreçlerinin saldırılar nedeniyle kesintiye uğramasını engelleyerek yüksek standartlarda ağ güvenliği sunuyoruz.

Kesintisiz güvenlik sistemi

Ağ güvenliğinde firewall çözümleriyle entegre çalışan bir diğer güvenlik sistemi olan IPS (Intrusion Prevention System) hizmetimizi de müşterilerimizle buluşturuyoruz. IPS servisi, şirket sunucularını hedef alan tehditleri tespit ederek, ikibinden fazla saldırı türüne karşı koruma sağlıyor. Müşterilerimize sunduğumuz hizmetleri IP, port ve protokol bazlı sabit kurallar ile koruma altına aldıktan sonra Radore IPS hizmetimizle güvenlik standartlarını üst seviyeye çıkarıyoruz.

Bunların dışında, SSL VPN, Site-to-Site VPN, SSL Site-to-Site VPN olmak üzere üç farklı şekilde VPN (Virtual Private Network) servisi sunarak, müşterilerimizin güvenli şekilde uzaktan ağ erişimini sağlıyoruz. Bu sayede evinde çalışan ya da seyahat sırasında ofisinde olamayan kullanıcılar, internet üzerinden özel ağ üzerindeki sunucuya erişme imkanına sahip oluyor. Ayrıca şirketler, bu yolla servislerine erişebilen kullanıcıları da kendileri tanımlayabiliyor.

WAF servisimizle ile de kullanıcılar, web uygulamalarını sürekli arttırarak tekrar eden saldırılardan korunuyor, kritik verileri güvende tutabiliyorlar. Erişilebilirliği en üst seviyeye çıkaran hizmet, istenmeyen trafiği müşteri ağının dışında tutarak, ağın her zaman hedef kitle için hazır olmasını sağlıyor. WAF hizmetimiz, özellikle veri güvenliğinin önemli olduğu tüm web projeleri için performansı etkilemeden üst düzey güvenlik sunuyor.

Türkiye merkezli ziyaretçilere sahip müşterilerimiz için tasarladığımız DDoS (Distributed Denial of Service) koruma hizmeti ile sunucu erişiminde kesinti yaşanmasını engelliyoruz. Bu sayede şirketler hem gelir hem de itibar kaybetme riskinden korunuyor. Konusunda uzmanlaşmış Radore Veri Merkezi Operasyon ekibimiz, DDoS gibi karmaşık ve üzerinde uzmanlık gerektiren konularda, işletmeleri mesai harcamak zorunda bırakmadan, en hızlı çözümü sunuyor.

“IPS servisimiz, şirket sunucularını hedef alan tehditleri önceden tespit ederek, ikibinden fazla saldırı türüne karşı koruma sağlıyor. Radore IPS hizmetimizle güvenlik standartlarımız, tam anlamıyla üst seviyede seyrediyor.”

Avrupa’daki veri merkezlerinden çok daha iyiyiz

Son olarak veri merkezi hizmetlerinin uluslararası boyuta açılmasını değerlendirir misiniz?

Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği (TELKODER) araştırma raporuna göre 2012-2013 yıllarında Türkiye’de veri merkezi sektörü ortalama yüzde 26,58 oranında büyüme gösterdi. Türkiye’nin, 2011 yılında sunucuların yer aldığı alan bazında yüzde 60 büyüme hızıyla dünyada ilk sırayı aldığı, 2012 yılında ise bu alanın yüzde 22 arttığı ifade ediliyor. Raporda, Türkiye’deki veri merkezi tesis büyüklüğünün 70 bin metrekare, sunucuların yer aldığı alanın 12 bin metrekare olduğu da belirtiliyor. Ayrıca Türkiye’nin dünya ortalamasına ulaşabilmesi için bu alanın 4,3 kat arttırılması gerekiyor.

Geçmişle kıyasladığımızda, veri merkezlerinin çok iyi bir noktaya geldiğini görüyoruz. Örneğin 2004 yılında Avrupa ile aramızda büyük bir uçurum varken, şu an rekabet edebilecek konumdayız. Avrupa’daki veri merkezlerinden altyapı bakımından farkımız bulunmuyor. Müşterilerimize aynı kalite standartlarını sunabiliyoruz.

Hem Metrocity AVM’de yer alan ve 1.040 metrekaresi beyaz alan olmak üzere toplamda 2.760 metrekare büyüklüğünde, 3 bini aşkın müşteriye sahip üçüncü nesil veri merkezimiz, hem de burada istihdam ettiğimiz çalışanların kalifikasyonu açısından, Avrupa’daki birçok veri merkezinden çok daha iyi bir konumda olduğumuzu söyleyebiliriz.